Vanliga frågor

Allmänna frågor

Vad är JobbGarant?

JobbGarant är en inkomstförsäkring som förmedlas och administreras av Svenska Försäkringskoncept AB.

Nej. Försäkringen löper månadsvis tillsvidare.
Nej, försäkringen kan avslutas närsomhelst och annulleras då i samband med nästkommande fakturaperiod.
Autogiro och fakturabetalning månadsvis. Vid fakturabetalning tas en avgift på 35 kr/mån.

Frågor om inkomstförsäkring

Vad menas med kvalifikationstid?
Kvalifikationstid är ett av grundkraven du måste uppfylla för att få ersättning från inkomstförsäkringen. Det är den tid du måste ha haft försäkringen för att du ska vara berättigad till att få ersättning.
Den är 12 månader för försäkrad månadslön upp till 80 000 kr. För försäkrad månadslön över 80 000 kr så gäller 18 månaders kvalifikationstid. Undantaget är om du har en likvärdig inkomstförsäkring från ett fackförbund eller försäkringsbolag då du kan tillgodoräkna dig tid (försäkringstid och arbetad tid) i den försäkringen för att kvalificera dig hos JobbGarant vid ett byte till JobbGarant. För tillgodoräknande av kvalifikationstid krävs att du kan styrka din tidigare försäkring genom intyg från din förra leverantör.
Som i alla försäkringar behöver många bidra med premier för att få en bra, stabil och prisvärd produkt. Kortare kvalifikationstid skulle betyda högre premie eller lägre ersättning.
Om du blir arbetslös, kan du få ersättning från inkomstförsäkringen från och den första dagen som du fått ersättning från A-kassan enligt gällande karenstid.
JobbGarant Inkomstförsäkring kan komplettera ersättning från a-kassan så att den totala ersättningen uppgår till 80% av den tidigare nettolönen. Om du exempelvis har en lön på 40 000 kr/mån och blir av med ditt jobb får du max 18 852 kr/mån i ersättning från a-kassan efter skatt under de första 100 dagarna som arbetslös. Därefter sänks ersättningen till 12 339 kr efter skatt per månad. Med JobbGarant inkomstförsäkring kompletteras din a-kassa så att du istället kan få ersättning med 80 % av din lön efter skatt vilket innebär att du får 3780 kr extra i ersättning per månad under de första 100 dagarna, 10 293 kr extra per månad under dag 101-200 som arbetslös och därefter 7585 kr extra per månad. Detta exempel är beräknat utifrån skattetabell 30 kolumn 5 eftersom den skattetabellen används vid skaderegleringen.
I JobbGarant Small betalas ersättning ut under de första 66 arbetslösa dagarna (tre månader). I JobbGarant Medium betalas ersättningen ut under de första 132 arbetslösa dagarna. Räknat på samma sätt som för a-kassan, med 22 ersättningsdagar per månad, innebär det att du kan få ersättning i sex månader. Om du har tecknat JobbGarant Large får du ersättning i ytterligare 132 dagar, det vill säga totalt 264 dagar (12 månader). Ersättning betalas ut efter karenstid enligt a-kassans regler.
Nej försäkringen omfattar enbart ofrivillig arbetslöshet.

Vid ofrivillig arbetslöshet skall du göra en anmälan på denna sida alternativt kontakta Eir Försäkring på e-post: jobbgarant@eirforsakring.se

För att få en skadeanmälan, dock senast tolv (12) månader efter det att du fick kännedom om skadan. Sker skadeanmälan senare och om Eir Försäkring lidit skada av att det förflutit längre tid än tolv (12) månader från skadetillfället kan försäkringsersättningen komma att sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Nedsättning sker inte om du försummelse varit ringa.

Inkomstförsäkringen samordnas med avgångsersättningen så att du totalt får 80 procent i ersättning.
Nej. Ersättningen från inkomstförsäkringen är inte skattepliktig. Den medför ingen ändring av skatteavdrag (ingen skattejämkning görs för den).
T.ex. byte av arbetsgivare, ändring av lön, a-kassa m.fl. vill vi ha på mail eller brev. Ange vad du vill ändra, skriv ditt personnummer och namn, så ändrar vi din försäkring. Du får ett nytt försäkringsbevis inom ca 14 dagar.

Frågor om biträdeshjälp

Vad innebär Biträdeshjälp vid arbetstvist?
En försäkring där du får biträdeshjälp i form av en arbetsrättsjurist eller advokat som företräder dig vid tvist i samband med uppsägning.
Det ingår Rättsskydd i hemförsäkringen, men den täcker inte tvister i samband med ditt arbete. Därför är det smart att komplettera med denna försäkring.
Försäkringen gäller vid arbetstvister som uppstått vid uppsägning/varsel, omplacering och MBL-frågor. Försäkringen gäller inte vid tvister som berör löne- och ersättningsfrågor för arbetstagare. Du har rätt till 3 timmars rådgivning av arbetsrättsjurist vid tvist som kan omfattas av försäkringen. Försäkringen ersätter kostnader för ombud, utredning och rättegång med högst 300 000 kr/tvist. Flera tvister som grundar sig på samma händelse räknas som en tvist. Självrisken är 20 % av kostnaden.
Den försäkrade ansluts till försäkringen direkt vid tecknandet av JobbGarant Medium eller Large, enligt försäkringsbevis, under förutsättning att premien är betald senast på förfallodagen. Försäkringen gäller endast för tvister där den försäkrade fått besked/kännedom om uppsägning/varsel eller omplacering efter det att den försäkrade varit kund med JobbGarant Medium eller Large i minst den tid som motsvarar kvalifikationstid.
Vid tvist som medför att den försäkrade har möjlighet att få ersättning ur försäkringen ska den försäkrade snarast anmäla skadehändelsen till JobbGarant c/o Svenska Försäkringskoncept AB, 010 – 330 30 80, Box 7096, 103 87 Stockholm.

Det gör du via denna länk.

Frågor om betalning

Vilka betalningssätt erbjuder vi?
Vi erbjuder autogirobetalning och fakturabetalning. Vid fakturabetalning tillkommer 35 kr/månad i administrativa avgifter. Vi rekommenderar autogirobetalning, eftersom det är den enklaste och mest miljövänliga betalningsmetoden. Försäkringspremier debiteras i förskott vilket innebär att den första debiteringen kan motsvara en period som är längre än en månad om inte försäkringen är framdaterad. Om du angett att du vill betala via autogiro men inte inkommer med autogiromedgivande så övergår betalningssättet automatiskt till fakturabetalning.

I slutet på varje månad dras pengarna avseende nästkommande period förutsatt att medgivande har inkommit senast den 10:e innevarande månad (vid nyteckning).
Betalningsmottagare vid autogirobetalning är
Svenska Försäkringskoncept AB
Bergsbovägen 11
191 35 Sollentuna
Organisationsnummer: 556866-0251
Bankgironummer: 797-7192
Betalningsmottagaren benämns ”Sfk” på din betalningshistorik.
För att betala via autogiro så måste ett autogiromedgivande signeras av dig. Du kan signera autogiromedgivandet via pappersblankett, via digital blankett eller genom att ansluta autogiro via din Internetbank.

Skriv ut blanketten med dubbelsidig utskrift, fyll i dina uppgifter och skicka in till oss.

Via denna länk kan du signera autogiromedgivandet digitalt.

Anslut ditt bankkonto för autogiro genom att söka på ”Sfk” och sedan ange ditt personnummer, 12 siffror utan bindestreck, som betalarnummer.

När din bank godkänt ditt kontonummer är du redo att debiteras via autogiro. Innan vi gör första dragningen från ditt konto får du besked om detta via en faktura från oss. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras.

Dagen innan förfallodag görs en kontroll att ditt konto har tillräcklig täckning för att kunna betala månadsbeloppet. Om förfallodagen inträffar en helgdag görs täckningskontrollen sista vardag före förfallodagen. Pengar dras dock första bankdagen efter helgdagen.

Fakturering sker via e-post runt den 14:e varje månad och förfallodagen är 28:e varje månad eller 14 dagar efter fakturadatum. Vid fakturabetalning tas en administrativ avgift på 35 kr.

Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro.

Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.

Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.
Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.
Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.

Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.

Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Tveka inte att kontakta oss!