Allmänna frågor
Vad är JobbGarant?
JobbGarant är en inkomstförsäkring som förmedlas och administreras av Svenska Försäkringskoncept AB.
Är det någon bindningstid?
Är det någon uppsägningstid?
Vilka betalningsalternativ erbjuds?
Frågor om inkomstförsäkring
Vad menas med kvalifikationstid?
Hur lång är kvalifikationstiden för inkomstförsäkringen?
Varför behövs kvalifikationstid i försäkringen?
Vad är karens?
Vad tjänar jag på inkomstförsäkringen?
Hur länge betalas ersättningen ut?
Kan jag få ersättning även om jag säger upp mig själv?
Jag har blivit arbetslös, var ska jag anmäla mig till inkomstförsäkringen?
Vid ofrivillig arbetslöshet skall du göra en anmälan på denna sida alternativt kontakta Eir Försäkring på e-post: jobbgarant@eirforsakring.se
För att få en skadeanmälan, dock senast tolv (12) månader efter det att du fick kännedom om skadan. Sker skadeanmälan senare och om Eir Försäkring lidit skada av att det förflutit längre tid än tolv (12) månader från skadetillfället kan försäkringsersättningen komma att sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Nedsättning sker inte om du försummelse varit ringa.
Jag är berättigad till AGE (avgångsersättning) från Trygghetsrådet, hur fungerar den ihop med min inkomstförsäkring?
Jag har skattejämkning. Kan jag även jämka på ersättningen från inkomstförsäkringen?
Hur gör jag om jag vill ändra min försäkring?
Frågor om biträdeshjälp
Vad innebär Biträdeshjälp vid arbetstvist?
Men ingår inte Rättsskydd i hemförsäkringen?
Vad omfattar försäkringen?
När gäller försäkringen?
Hur anmäls skadan?
Det gör du via denna länk.
Frågor om betalning
Vilka betalningssätt erbjuder vi?
Hur fungerar det med autogiro?
I slutet på varje månad dras pengarna avseende nästkommande period förutsatt att medgivande har inkommit senast den 10:e innevarande månad (vid nyteckning).
Betalningsmottagare vid autogirobetalning är
Svenska Försäkringskoncept AB
Bergsbovägen 11
191 35 Sollentuna
Organisationsnummer: 556866-0251
Bankgironummer: 797-7192
Betalningsmottagaren benämns ”Sfk” på din betalningshistorik.
För att betala via autogiro så måste ett autogiromedgivande signeras av dig. Du kan signera autogiromedgivandet via pappersblankett, via digital blankett eller genom att ansluta autogiro via din Internetbank.
Hur fungerar det med Autogiromedgivande via pappersblankett?
Skriv ut blanketten med dubbelsidig utskrift, fyll i dina uppgifter och skicka in till oss.
Hur fungerar det med Autogiromedgivande via digital blankett?
Via denna länk kan du signera autogiromedgivandet digitalt.
Hur fungerar det med Autogiromedgivande via internetbank?
Anslut ditt bankkonto för autogiro genom att söka på ”Sfk” och sedan ange ditt personnummer, 12 siffror utan bindestreck, som betalarnummer.
När din bank godkänt ditt kontonummer är du redo att debiteras via autogiro. Innan vi gör första dragningen från ditt konto får du besked om detta via en faktura från oss. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras.
Dagen innan förfallodag görs en kontroll att ditt konto har tillräcklig täckning för att kunna betala månadsbeloppet. Om förfallodagen inträffar en helgdag görs täckningskontrollen sista vardag före förfallodagen. Pengar dras dock första bankdagen efter helgdagen.
Hur fungerar det att betala med faktura?
Vad är autogiro?
Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro.
Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.
Vad är definitionen av en bankdag?
Hur går betalningen till?
Vad händer om det saknas täckning på kontot?
Hur stoppar jag en betalning? (återkallelse av betalningsorder)
Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.
Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.
Hur lång giltighetstid har medgivandet? Återkallelse
Vad är rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro?
Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.